Zoeken

Hoe Vivare het jaarrekening-proces efficiënt laat verlopen

Hoe maak je een tijdrovend proces efficiënt en overzichtelijk? Vivare worstelde met het jaarrekeningproces voordat Peter Verhoeven, adviseur Financiële Administratie bij Vivare, werd aangesteld. Excel-checklistjes en e-mails maakten de situatie inefficiënt, over het algemeen matige kwaliteit van de opgeleverde stukken en een gebrek aan overzicht.

Ga naar het verhaal 3

Vivare is een woningcorporatie die actief is in de regio’s Arnhem, Duiven, Westervoort, Overbetuwe, Renkum, Rheden en Rozendaal. De corporatie beheert ongeveer 24.000 woningen. Met 98% van de woningen binnen de huurtoeslaggrens richt Vivare zich op het bieden van betaalbare huisvesting.

Zo biedt Vivare momenteel zo’n 55.000 mensen een passend en betaalbaar (t)huis, zowel nu als in de toekomst. Met een sterke betrokkenheid bij de regio draagt de organisatie bij aan een omgeving waar het prettig wonen is. Een gestroomlijnd financieel proces speelt hierbij een cruciale rol.

Huurwoningen

Jaren actief

Medewerkers

De uitdaging

Het jaarrekeningproces bij Vivare verliep niet heel efficiënt. “Het eerste jaar bij Vivare was wat dat betreft een vervelend jaar voor mij,” blikt Peter terug op zijn ervaring met het jaarrekeningproces voordat EQili in beeld kwam. “We werkten met Excel-checklistjes die we elk jaar opnieuw moesten bijwerken. Deze lijsten werden via e-mail gedeeld, wat vaak tot verwarring leidde. Het gevolg was een eindeloze stroom van e-mails en updates. Ik had uiteindelijk een map vol met duizenden e-mails,” vertelt Peter.

Toen Peter verantwoordelijk werd voor de jaarrekeningcontrole, ontbrak het aan duidelijkheid over wat er in voorgaande jaren precies was aangeleverd. Sommige bestanden in SharePoint waren aangepast of er stonden meerdere versies, waardoor deze niet meer overeenkwamen met de recente financiële gegevens. Via Aedes kwam Vivare in contact met EQili, waarbij vooral de mogelijkheid van een optimale maand- en jaarafsluiting zonder Excel-checklists de interesse wekte.

‘Het scheelt mij echt heel veel werk. Ik denk dat ik 30 tot 40% minder werk eraan heb en dat maakt ruimte voor andere belangrijke taken.’

Het proces / de werkwijze

Om meer structuur aan te brengen, legde Peter alles vast in een Excel-lijst. Hoewel Excel enige orde bracht, bleef het een handmatig en foutgevoelig proces. Toen de financieel directeur van Vivare een artikel over EQili las op de website van Aedes, werd Peter gevraagd om te onderzoeken of de EQili-applicatie geschikt zou zijn voor Vivare. Zo kwam hij uiteindelijk in contact met EQili.

Tijdens een live demo betrok Peter zijn collega, die mede verantwoordelijk was voor de jaarrekening. Zij was aanvankelijk aarzelend, maar zag al snel de voordelen. “Ik was al enthousiast,” vertelt Peter, “maar zelfs zijn collega, die de meerwaarde wel inzag maar twijfel had over het moment van invoering van nieuwe software, was snel om. Na vijf minuten zei ze: ‘Ja, dit moeten we hebben.’ De implementatie vergde namelijk niet heel veel tijd en inspanning van Vivare”

De voordelen van EQili waren direct merkbaar, met name op het gebied van communicatie. “Je kunt nu zeggen: ‘Er is iets opgeleverd, maar de kwaliteit kan beter” legt Peter uit. De workflow maakt e-mailketens overbodig doordat specificaties via de workflow naar de reviewer worden gestuurd ter beoordeling. Bovendien worden medewerkers in de applicatie verantwoordelijk gemaakt voor het opleveren van specificaties, waardoor het niet langer nodig is om steeds de Excel-checklist aan te passen.

Toen een medewerker vertrok, kon zijn opvolger dankzij EQili direct aan de slag. Door de centrale vastlegging en opgebouwde historie in EQili was het eenvoudig om terug te zien wat er het voorgaande jaar was gedaan. “Oh, ik heb het al gezien. Ik weet wat ik moet doen, we hoeven niet meer af te spreken,” mailde de nieuwe medewerker aan Peter. Deze manier van werken heeft de samenwerking en het overzicht aanzienlijk verbeterd, vooral voor nieuwe medewerkers die moeiteloos inzicht krijgen in eerder uitgevoerde werkzaamheden.

Het resultaat

Tijdswinst

EQili heeft Vivare veel tijd bespaard door het verminderen van e-mailverkeer, handmatige invoer en het updaten van Excel-checklistjes.

Efficiënter beheer van documenten

Alle documenten en taken worden nu centraal opgeslagen en zijn op elk moment door het hele team in te zien. Dit vergroot de toegankelijkheid en helderheid.

Betere communicatie

EQili heeft de communicatie verbeterd door documenten en taken centraal op te slaan. Er is geen verwarring meer over versies of zoekgeraakte bestanden, en het proces verloopt nu soepeler en met minder onderbrekingen.

Verbeterde kwaliteitscontrole

Met EQili wordt de kwaliteit van documenten verhoogd door het ingebouwde 4-ogenprincipe in de workflow. Hierdoor worden documenten grondig gecontroleerd voordat ze naar de accountant worden gestuurd, wat zowel de kwaliteit van de aangeleverde stukken verhoogt als het aantal vragen vanuit de accountant vermindert.

Peter Verhoeven

Vivare, Adviseur Financiële Administratie

What's next?

Vivare wil EQili verder uitbreiden naar andere financiële processen. Na het succesvol toepassen van EQili op de maand- en jaarafsluiting, heeft Vivare ook doorgepakt op de aangifte vennootschapsbelasting. ‘We willen daarnaast wellicht de begroting en andere processen in EQili inrichten,’ laat Peter weten. Dit zal de efficiëntie verder verbeteren door alle financiële taken centraal te beheren. Peter ziet de voordelen van het systeem op de lange termijn: ‘Elk jaar wordt het dossier steeds beter.’

Meer klantverhalen?

Ontdek meer inspirerende klantverhalen en ontdek hoe onze softwareoplossingen de dienstverlenende professionals versterkt in hun groei en succes.

Meer weten over deze oplossing?

Laat je gegevens achter bij Marco, dan nemen we contact op!

Zet het privacy statement voor meer informatie. (Je kunt je op elk gewenst tijdstip weer uitschrijven)

Marco Pluijm
Sales Manager