Zoeken

Rechtmatigheidsverantwoording 2025: Jouw Sleutel tot Transparantie en Controle

De wetswijziging Rechtmatigheidsverantwoording is meer dan een cosmetische ingreep in het bestaande verantwoordingskader gebleken. Het maakt dat jouw organisatie nog meer dan voorheen in haar eigenaarschap wordt gezet omtrent de rechtmatige besteding van middelen. Dat is een maatschappelijke ontwikkeling die in het private domein al geruime tijd gaande is, bijvoorbeeld met Sarbanes-Oxley-verklaringen en InControl-statements.

Nieuwe Inzichten en Vereisten

Met de invoering van de rechtmatigheidsverantwoording in 2023, zijn er enkele belangrijke ontwikkelingen en vereisten die organisaties in 2025 moeten overwegen:

1. Geactualiseerd Normenkader: Het normenkader dient jaarlijks geactualiseerd en vastgesteld te worden de gemeenteraad. Dit betekent dat organisaties voortdurend hun interne processen moeten herzien om te voldoen aan de nieuwste normen en regelgeving.

2. Begrotingscriterium: Een belangrijk toetsingscriterium bij de rechtmatigheidscontrole is het begrotingscriterium. Dit criterium richt zich op de naleving van de door de gemeenteraad vastgestelde budgetten.

3. Rapportage en Transparantie: Vanaf 2023 rapporteert het College twee keer per jaar over de uitgevoerde rechtmatigheidscontroles.  Dit verhoogt de transparantie en helpt bij het identificeren van potentiële verbeterpunten.

Interne Controle-Cyclus

Na het herijken van jouw rechtmatigheidsnormen zul je aantoonbaar werk moeten maken van een interne controle-cyclus, gericht op de naleving van jouw normenkader. Dat vraagt:

1. Gestructureerde en gedocumenteerde werkprogramma’s

2. Uniforme uitvoering en gevolgtrekking van bevindingen

3. Reproduceerbare dossiervoering

Door hierin te blijven hangen in Word en Excel werkprogramma’s zul je onherroepelijk geconfronteerd worden met meerwerkkosten n.a.v. de accountantscontrole of in sommige gevallen zelfs een gekwalificeerde controleverklaring bij je jaarrekening.

Dit is het moment om door te pakken. EQili software biedt jouw organisatie een unieke kans om transparantie en controle naar een hoger niveau te tillen. Door proactief te handelen en je processen te optimaliseren, kun je niet alleen voldoen aan de wettelijke vereisten, maar ook een voorbeeld stellen voor anderen: Het maakt de voortgang, kwaliteit en het beheer van documenten transparanter, wat de interne en externe samenwerking met de accountant aanzienlijk verbetert. Bovendien worden hiermee alle werkzaamheden in het kader van risicoanalyses, opzet, bestaan en werking op één centrale locatie aangestuurd, gemonitord en vastgelegd. Efficiënt en aantoonbaar.

Gerelateerde artikelen